środa, 30 maja 2012

Projektowanie znaków literniczych

13.08–24.08
opracowanie programu i prowadzenie: Marek Markiewicz

Projektowanie znaków graficznych (logo i logotypu) na bazie: samodzielnej litery, grupy liter tworzących wyraz-pojęcie, elementów graficznych wynikających z glifu litery

struktura zajęć:
– wykłady tematyczne (wprowadzające w realizowane w danym dniu zagadnienie)
– indywidualne i grupowe ćwiczenia warsztatowe
– korekty indywidualne (w trakcie przebiegu projektu) i grupowe pod koniec każdego dnia zajęć

wymagane od uczestników:

– umiejętność obsługi programów graficznych w stopniu umożliwiającym realizację projektu w trakcie zajęć

spodziewane efekty:

– nabycie podstawowej wiedzy z zakresu historii pisma
– nabycie umiejętności budowy litery-znaku i konstruowania za ich pomocą znaczeń
– znajomość krojów pism i rozróżniania ich indywidualnych cech (historia, klasyfikacja, możliwości stosowania)
– znajomość zagadnień związanych z tworzeniem logo i opracowaniem jego wariantów
– umiejętność opracowania spójnej stylistyki graficznej wywodzącej się z charakteru litery (kroju) (praca w zespołach 3–4. osobowych)



Program:
1 dzień:
– prezentacja programu warsztatów
wykład: ogólne omówienie historii pisma, prezentacja najczęściej stosowanych krojów pism
z uwzględnieniem różnic ich indywidualnych cech, budowy glifów, zakresu stosowania
zadanie 1: zajęcia indywidualne, modyfikacja (manualna) litery-znaku z wybranego kroju przy
użyciu narzędzi graficznych (ołówek, węgiel, tusz, farba, pędzel itp.) w celu nadania jej  nowej ekspresyjnej formy, skanowanie wybranych rozwiązań, obróbka cyfrowa,  druk zakończonych projektów
– omówienie efektów pracy
2 dzień:
wprowadzenie w założenia tematu
zadanie 1a: - zajęcia indywidualne - projektowanie na bazie rozwiązań pojedynczej litery (z dnia poprzedniego) rozwinięcia w hasło-wyraz-pojęcie z użyciem źródłowego kroju (3 wersje) obróbka cyfrowa, drukowanie wybranych, finalnych rozwiązań
– omówienie efektów pracy
3 dzień:
wykład: monogram - historia, klasyfikacja, zakres zastosowań współcześnie
zadanie 2: - zajęcia indywidualne - projektowanie znaku (monogramu) w oparciu o dwie litery - białą
i czarną - prezentacja wybranych przykładów (prac studentów)
– omówienie efektów pracy
4 dzień:
– wprowadzenie w założenia tematu
zadanie 2a: zajęcia indywidualne, projektowanie na bazie rozwiązań z dnia poprzedniego, rozwinięcia zadania w pełne znaczenia, imię i nazwisko – z użyciem źródłowych krojów (w wersjach), z rozwinęciem o zagadnienia kompozycji, ciężarów graficznych, hierarchii znaczeń, obróbka cyfrowa, drukowanie wybranych, finalnych rozwiązań
– omówienie efektów pracy
5 dzień:
wykład: Znaki graficzne liternicze – historycznie i współcześnie
zadanie 3: zajęcia indywidualne, tworzenie (układu – kompozycji) znaku literniczego w oparciu o trzy litery tego samego kroju, mogące różnić się położeniem względem siebie, wielkością (punktacją)
i walorem (transparentność, monochromatyczność) prezentacja rozwiązań wybranych prac studentów
obróbka cyfrowa, druk wybranych rozwiązań,
– omówienie efektów pracy
6 dzień:
– przypomnienie założeń tematu, prezentacja z analizą, funkcjonujących znaków graficznych zawierających rozwiązania zbliżone do założeń zadania 3
zadanie 3a: zajęcia indywidualne, kontynuacja zadania z dnia poprzedniego, prezentacja powstałych rozwiązań,
wspólna ich analiza, dokonanie wyboru projektów do druku, omówienie efektów pracy
7 i 8 dzień:
wykład: Rozbudowa znaku literniczego o dodatkowe elementy graficzne – przykłady i ich omówienie
zadanie 4/4a: zajęcia indywidualne, przegląd wykonanych w trakcie warsztatów projektów pod kątem uzupełniania ich o wynikające z form literniczych elementy graficzne, opracowywanie wstępnych rozwiązań, wybór najciekawszych projektów
– obróbka cyfrowa, druk wybranych rozwiązań
– omówienie efektów pracy
9 i 10 dzień:
– podsumowanie przeprowadzonych w trakcie warsztatów projektów, wspólna dyskusja i wybór materiałów do ostatniego zadania
zadanie 5: zajęcia w trzech podgrupach, opracowanie formy wspólnej prezentacji graficznej powstałych prac, wybór najlepszego projektu, prezentacja jego założeń oraz indywidualne (przez każdego uczestnika)
dostosowanie własnych materiałów do wybranego, wspólnego projektu
– podsumowanie całości powstałego projektu – dyskusja i wnioski

Niezbędne materiały i sprzęt:
– sala ze stanowiskami komputerowymi (lub własne laptopy z zainstalowanymi programami graficznymi) z dostępem do internetu
– komputer ze skanerem i drukarką laserową czarno-białą
– projektor
– bristole, kartony, papier, nożyczki, nożyki, klej, mata do cięcia, flamastry, pędzle, tusze czarne itp.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz