wtorek, 29 maja 2012

Podstawy komunikacji wizualnej z elementami programu Adobe Illustator

16.07–27.07
opracowanie programu i prowadzenie: Paulina Urbańska

Po zakończeniu kursu uczestnik będzie sprawnie posługiwał się programem Adobe Ilustrator w zakresie znajomości dostępnych narzędzi oraz tworzenia i edytowania obiektów wektorowych, będzie posiadał wiedzę o podstawach komunikacji wizualnej, zasadach języka graficznego i narzędziach projektanta a także zarys wiedzy na temat historii komunikacji i projektowania graficznego.
Kurs jest szansą dla osób dotąd nie kształcących się plastycznie na zdobycie umiejętności myślenia oraz wypowiadania się za pomocą syntetycznego obrazu wizualnego, wprowadzenie w zagadnienia obowiązujące i rozwijane na I roku studiów na specjalności projektowanie graficzne. 


Paulina Urbańska
otrzymała dyplom z wyróżnieniem za Elementarz Wizualny – podręcznik o projektowaniu graficznym w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w roku 2011 na kierunku grafika, specjalności projektowanie graficzne w pracowni Informacji wizualnej pod kierunkiem adj. dr Jacka Mrowczyka. Obecnie pracuje w macierzystej uczelni na stanowisku asystenta w pracowni grafiki edytorskiej. Uczestniczka przeglądu Najlepszych projektów dyplomowych w magazynie 2+3D. Pracuje również jako freelancer, zajmuje się projektowaniem publikacji, architektury informacji i wizualizacji danych. Interesuje się zagadnieniami edukacji wizualnej – w chwili obecnej przygotowuje publikację swojego dyplomu.

Program:
dzień 1
wykład: „Czym jest komunikacja wizualna? Kim jest projektant grafik? Jakie są dziedziny projektowania?”
ćwiczenie: krótki spacer w poszukiwaniu komunikatów, dokumentacja fotograficzna, transfer materiału
dzień 2
wykład: „Rys historyczny komunikacji wizualnej”
zadanie: dyskusja w odniesieniu do zebranych materiałów i wykładu
dzień 3–5
wykład: „Narzędzia i warsztat projektanta”, w kontekście historycznym i współczesnym.
Wprowadzenie do oprogramowania komputerowego. Rozpoczęcie kursu Ilustratora.
Ilustrator – trening z uczestnikami:
– opis interfejsu
– tworzenie dokumentu, zapisywanie, otwieranie
– rodzaje obiektów
– rysowanie prostych obiektów
– edytowanie obiektów
wykład: „Język wizualny”
– język wizualny i jego gramatyka
– struktury wizualne
– nazewnictwo podstawowych elementów (punkt, linia, format itp.)
– teoria barwy
dzień 6
ćwiczenie: Ilustrator z elementami Photoshopa – cd. treningu z uczestnikami;
samodzielna praca na komputerze:
– rysowanie obiektów
– stosowanie narzędzi
– praca na krzywych
– wycinanie kształtów
– podstawowe stosowanie typografii
– importowanie i eksportowanie ilustracji
– łączenie pracy Ilustratora z Photoshopem
– zapisywanie i gromadzenie materiałów do pracy w kolejnych dniach warsztatów
dzień 7
wykład: „Rola obrazu i nadawanie znaczeń w komunikacji wizualnej”
– rodzaje obrazów
– synteza: od fotografii do piktogramu
– znaki, symbole
– typografia
– tworzenie znaczeń
dzień 8–10
ćwiczenie: kalambury graficzne. Wspólna gra z podziałem na grupy na podanych podstawowych kształtach geometrycznych, tworzenie kompozycji na zadane zagadnienia (np.: żywioły, uczucia, pojęcia przeciwstawne, zmienne itp.)
ćwiczenie: tworzenie kompozycji na zadany temat – wykorzystującej moduły, proste kształty geometryczne, lub inne wykreowane wcześniej przez uczestników – w komputerze lub manualnie
– co można zrobić z czerwonej/zielonej kropki?
– bajka o czerwonym kapturku z figur geometrycznych
– inne (historia z narracją, przysłowia itp.)
Podsumowanie warsztatów:
– wspólna prezentacja wykonanych prac
– dyskusja
– wnioski

Narzędzia i materiały, jakie należy przynieść na warsztaty:

komputer osobisty z oprogramowaniem Adobe Photoshop, Adobe Illustrator,
aparat fotograficzny lub telefon z funkcją robienia zdjęć, nożyczki, linijki, flamastry, marker

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz