wtorek, 29 maja 2012

Typografia publikacji

16.07–27.07
opracowanie programu i prowadzenie: Zofia Oslislo

Po ukończeniu kursu Typografia publikacji uczestnicy będą sprawnie posługiwać się programem inDesign w zakresie projektowania publikacji do druku, a także posiadać wiedzę na temat rodzajów publikacji, papieru, oprawy i druku oraz podstawowych procesów introligatorskich, ponadto wiedzę na temat zasad typografii, stylu w typografii, kompozycji strony (layoutu) oraz umiejętność twórczej pracy na siatce. Aby wziąć udział w kursie należy znać podstawy programu Adobe InDesign.

Zofia Oslislo
dyplom pt Szlak Architektury Modernistycznej w Katowicach (projekt albumu i mapy) w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach z roku 2009 na kierunku grafika, specjalności projektowanie graficzne w pracowni Liternictwa i typografii pod kierunkiem dr Tomasza Bierkowskiego. Jest również absolwentką Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych UŚ, kierunek Kulturoznawstwo. Obecnie pracuje w macierzystej uczelni na stanowisku asystenta w pracowni Publikacji Cyfrowych oraz Malarstwa i Kompozycji. Współpracuje głównie z instytucjami kultury m.in. Katowice Miasto Ogrodów oraz Ars Cameralis Silesiae Superioris ponadto, z Urzędem Miasta Katowic i Urzędem Marszałkowskim Województewa Śląskiego. Zajmuje się projektowaniem książek i stron internetowych, jest autorką projektów: 2 Wniosków Aplikacyjnych Katowic w staraniach o Europejską Stolicę Kultury, Katalogów wystaw m.in. Santiago Sierry oraz Jake;a&Dinosa Chapmanów oraz projektu Katowicka Moderna 1929–1939. Jest również laureatką przeglądu konkursowego Najlepsze Dyplomy Projektowe 2+3d. Inne informacje: interesuje się architekturą i współczesnym designem, podróżuje.

Program:
dzień 1
Prezentacja połączona z dyskusją o różnych rodzajach i formach publikacji. Analiza zastosowanych w nich środków formalnych takich jak: kompozycja, układ graficzny (layout), typografia, kolor, obraz oraz materiałów i technologii w których są produkowane: rodzaju papieru, oprawy, druku.
3 grupy publikacji do analizy: 
– nietrwałe (druki ulotne, akcydensowe, promocyjne, gazety codzienne, tygodniki),
– pośrednie (magazyny promocyjne, miesięczniki, kwartalniki, książki kieszonkowe (paperback)),
– trwałe (książki, katalogi, albumy, raporty roczne)
dzień 2–3
wykład: „Styl w typografii“. Dobór odpowiednich środków, zasady, inspiracje, rys historyczny, typografia typowej książki. Dyskusja, praca w grupach.
dzień 4–5
ćwiczenie: indywidualna praca na komputerze. Praca z siatką, praca z tekstem (skład, justowanie, chorągiewka), praca ze stylami w programie inDesign, akapity, wylistowania, spisy treści, indeksy, tabele, paginacja, stopka, strony tytułowe.
dzień 6–10
zaawansowane ćwiczenia praktyczne: (indywidualna praca na komputerze, na dostarczonym materiale):
opcja 1: Projekt druku nietrwałego (sugestia: druk ulotny, flyer, składanka – gotowy projekt)
opcja 2: Projekt druku pośredniego (sugestia: magazyn/kwartalnik – koncepcja layoutu)
opcja 3: Projekt druku trwałego (sugestia: album 2-języczny, tekst plus obraz – koncepcja layoutu)

Bibliografia:
Ellen Lupton „Thinking with type“,
Robert Bringhurst „Elementarz stylu w typografii“,
Jacek Mrowczyk „Niewielki słownik typograficzny“,
Joost Hochuli „Detal w typografii“
Gavin Ambrose, Paul Harris „Layout“
Ian Noble, Russell Bestley „Visual Research: An Introduction to Research Methodologies in Graphic Design“
Andrew Haslam „Book Design“

Narzędzia i materiały, jakie należy przynieść na warsztaty:
komputer osobisty z oprogramowaniem Adobe inDesign, markery, szkicownik

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz