wtorek, 29 maja 2012

Techniki manualne w ilustracji

02.07–13.07
opracowanie programu i prowadzenie: Magdalena Nazarkiewicz

Warsztaty mają pomóc zrozumieć znaczenie podstawowych terminów z zakresu sztuk wizualnych oraz usprawnić umiejętność świadomego wykorzystania ich w tworzeniu obrazu o charakterze artystycznym i użytkowym. Pomogą w wykrystalizowaniu własnego stylu w ilustracji. Zagadnienia, wokół których skupią się zajęcia, to: format, kompozycja, barwa, barwna plama, kombinacje kolorystyczne, faktura, kontrast, przestrzeń.

Magdalena Nazarkiewicz
dyplom pt. „Ciało jak okiem sięgnąć” w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach w roku 2002, na kierunku grafika, w specjalności grafika warsztatowa, w pracowni druku wklęsłego pod kierunkiem prof. Jana Szmatlocha oraz prezentacja dodatkowa/aneks z fotografii pod kierunkiem prof. Waldemara Jamy. Była również stypendystką fundacji Socrates-Erasmus na Uniwersytecie Essen w Niemczech, na wydziale Communication Design. Obecnie pracuje w macierzystej uczelni na stanowisku wykładowcy w pracowni Rysunku, Malarstwa i Kompozycji I roku. Zajmuje się szeroko pojętym projektowaniem graficznym i fotografią. Jej artystyczne dokonania sytuują się na pograniczu tradycyjnej sztuki i design-u. Jest twórczynią znaków oraz systemów identyfikacji wizualnej dla firm, m.in. Liberty – Partnera Plus GSM, Aircom-u, Teleko, Equinum Broker, Bytomskiego Centrum Kultury, miasta Rudy Śląskiej i innych. Autorka wielu wydawnictw, okładek do książek i plakatów. Jej prace publikowane są w pismach literackich, takich jak: Fa-Art, Opcje czy Studium.Wystawiała swoje prace m.in. w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach; Galerii Sztuki „SEKTOR I” w Katowicach; w Zagłębiowskim Instytucie Sztuki w Sosnowcu czy w Galerii „Kronika” w Bytomiu. Brała udział w licznych przeglądach grafiki warsztatowej i plakatu, m.in. w IV Międzynarodowej Wystawie Plakatu – Ogaki Poster Museum w Japonii; XIII Międzynarodowej Wystawie Plakatu – Fort Collins w Colorado w USA; Międzynarodowym Biennale Grafiki – „Caixanova” w Ourense w Hiszpanii oraz VI Międzynarodowym Biennale Grafiki – Acqui Terme w Ovada we Włoszech. Nagradzana za swoją twórczość, otrzymała między innymi: I-szą nagrodę w konkursie na projekt plakatu do sztuki teatralnej pt. „Przypadek Klary” Dea Loher, Teatr Wyspiańskiego (Katowice, 2002); stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla osób zajmujących się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem i ochroną dóbr kultury (Warszawa, 2006); stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (Katowice, 2007).

Program:
dzień 1–2
ćwiczenie: ślad narzędzia
temat: „Materia, faktura, struktura”
Abstrakcyjne poszukiwanie różnych śladów struktur malarskich, graficznych i rysunkowych; indywidualne traktowanie śladu; próba zdefiniowania własnego języka ekspresji plastycznej.
dzień 3–4
ćwiczenie: monotypia
temat: „Kompozycja abstrakcyjna”
Zagadnienia kompozycji otwartej i zamkniętej; statycznej i dynamicznej; diagonalnej.
dzień 5–6
ćwiczenie: kolaż
temat: „Portret”
dzień 7–8
ćwiczenie: rysunek ilustracyjny
temat: „Zwierzę – od szczegółu do ogółu“
Realistyczne poszukiwanie formy prowadzące do syntezy.
dzień 9–10
ćwiczenie: grafika komputerowa lub dowolny styl
temat: „Metamorfoza – przedmiot/zwierzę, przedmiot/roślina“
Zagadnienie formy realistycznej i wymyślonej w ilustracji.


Narzędzia i materiały, jakie należy przynieść na warsztaty:
kolorowe papiery różnego formatu (od A4 do A0), gazety kolorowe i czarno-białe, tektura, farby, (akryle, tempery, gwasz – wg preferencji autora), wałki malarskie z gąbką, pędzle, naczynie na detergenty lub wodę, paleta, pastele tłuste i suche, kredki, mazaki, ołówki H i B

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz